«Стародавнє суспільство або дослідження ліній людського прогресу від дикості через варварство до цивілізації» – книга американського антрополога, етнографа та соціолога Льюїса Генрі Моргана ( 1818-1881 рр.).
В ній Морган визначає «цивілізацію» як стадію, в яку вступає людство після стадії «варварства», яке зі свого боку змінює собою стадію «дикості».
За Морганом, «дикість» характеризує племена, що займаються збиранням та примітивними видами полювання.
«Варварство» – племена зайняті найпростішими видами сільського господарства та скотарства – без чіткого поділу праці та розвитку соціально-політичних інститутів.
А «цивілізація» вже знаменує собою стадію появи письма, соціально-політичних інститутів, міст, ремесл, технологічних удосконалень, розшарування суспільства на класи, появу розвинених релігійних систем.
Навіть найшвидший огляд значення термінів «дикість-варварство-цивілізація» показує, що в ньому ми маємо справу з концептами епохи Просвітництва (прогресизму та історицизму) в їхній некритичній стадії.
Адже віра у поступальний розвиток історії («теорія прогресу») та односпрямований характер універсального шляху людства за загальною логікою розвитку від дикості до цивілізації була характерною рисою ХІХ століття.
До речі, таке тлумачення цивілізації цілком прийняли марксисти, вписавши її у свою теорію зміни економічних формацій. Робота Моргана «Стародавнє суспільство» була покладена в основу одної з базових марксистських праць – книги Ф. Енгельса «Походження родини, приватної власності та держави».
Але вже в ХХ столітті ці аксіоми історичного оптимізму, універсалізму та історицизму постали під сумнівом – виявляється, що на працю розуму якраз найбільш суттєво впливає несвідоме (міфи, архетипи, етнотравми та ін.).
І хоча зовні здається, що шлях людини прямо веде від полону несвідомого до царства розуму (це і є прогрес та зміст історії), насправді з’ясовується, що несвідоме виявляється набагато сильнішим, і, як і раніше, багато в чому визначає роботу розуму.
За К. Юнґом, свідомість людей є змінною («сучасною»), а позасвідоме завжди залишається незмінним та самототожнім («архетипом»).
Відповідно зміна раціональності, соціальних моделей чи культурних кліше зачіпає лише поверховий рівень людської думки, глибинні архетипи ж завжди залишаються незмінними.
Тому об’єктивна реальність архетипів є незрівнянно більш сталою, ніж структури людської свідомості, і ключ до свідомості завжди лежить в сфері позасвідомого, а не навпаки.
Отже, сьогодні ми говоримо про «цивілізацію», яка приходить не замість і після «дикості» та «варварства», а продовжує разом з ними співіснувати.
У такому розумінні «цивілізація» не знімає «дикість» і «варварство», долаючи їх, а й сама будується саме на «диких» та «варварських» засадах, які просто переходять у область несвідомого.
Але вони від цього не лише нікуди не зникають, а навпаки набувають над людством необмежену владу – оскільки вважаються «подоланими» і «неіснуючими».
Відповідно претензії на подолання колишніх фаз – омана, а насправді сьогоднішні «цивілізовані» люди просто на іншому рівні повторюють архетипи поведінки та ціннісні системи «дикунів».
Цим і пояснюється та разюча різниця між претензіями людського розуму на гармонійне, мирне й освічене існування під покровом прогресу і розвитку та історичною практикою життя народів і суспільств, повною воєн, насильства, жорстокості, геноциду цілих рас та народів, розгулу збочень та психічних розладів, що постійно посилюються.
І сьогоднішній час не просто не виняток, а вершина загострення.